Allmänna villkor
Genom att trycka hos oss godkänner du våra allmänna villkor gällande tryckproduktion, betalning och leverans. Du kan alltid maila till oss om du har frågor om villkoren.

Format och beskärning

Risografen trycker i A3. Maskinen kan inte trycka hela vägen ut i papprets kant, utan lämnar en marginal på ca 4 mm längst ut på pappret. Beskärning av färdigt tryck ingår inte per automatik, men kan köpas till för en tilläggskostnad beroende på önskat slutformat.

Provtryck

Provtryck ingår inte per automatik, men kan köpas till för en tilläggskostnad. Kontakta oss om du är intresserad av ett provtryck.

Variationer och egenheter

  • Risografen trycker med riktigt bläck, som utifrån färgmängd, torkningstid, papperstyp och hantering ibland kan smeta av sig på händer, andra papper eller andra ytor. Fråga oss gärna om du vill ha tips på hur man kan undvika detta. 
  • Beroende på papperstyp och papprets tjocklek kan bläcket ibland lysa igenom till papprets baksida. Detta är särskilt relevant att tänka på vid dubbelsidigt tryck, t.ex. vid zine- och bokproduktion eller om du trycker folders.  
  • Beroende på färgmängd och motiv kan hjulspår från maskinen uppstå på trycket - dessa kan ibland suddas bort med ett vanligt suddgummi. Suddning av hjulspår på tryck ingår inte per automatik, men kan köpas till för en tilläggskostnad. 
  • Då vi trycker en färg åt gången och papper matas in i maskinen med några millimeters variation, så kan misspass i form av glipor och varierande förskjutningar uppkomma mellan dina färglager. 
  • Risografen har svårt att trycka större fält på pappret med en heltäckande färgton, så i dessa områden av bilden kan ojämnheter av olika slag uppstå. 
  • Ibland fästs masterarket på trumman med 1-3 millimeters snedhet, vilket kan orsaka en sned marginal mot papperskanten i trycket.
  • Vid analoga risotryck - som tillkommer genom att man scannar och duplicerar ett fysiskt original direkt i risografen - kan skuggor, dammpartiklar och liknande från scannerglaset eller papperskanter från originalet ibland avbildas i trycket.   

Genom att beställa tryck från oss går du med på att dessa uttryck och imperfektioner ingår i risoteknikens förutsättningar.  


Digital mockup

Digital mockup används vid de flesta tryckjobb för att kontrollera att passning av färglagren blir korrekt. Om inget annat avtalats är det kundens ansvar att tillhandahålla digital mockup och vi påbörjar tryckproduktionen först efter att vi mottagit en sådan. Obs! Då RGB inte fullt ut kan representera risofärgerna och risografen rastrerar motivet för tryck är mockupen endast en simulation som inte fullt ut representerar det färdiga tryckresultatet – det färdiga trycket kan till exempel skilja sig från mockupen gällande färgton, kontrast och misspass mellan färglager. Om ditt färdiga motiv ser bra ut i gråskala så är chanserna goda att det också ser bra ut i risotryck. Läs gärna igenom vår Tryckguide inför förberedelse av tryckfiler. Om du vill säkerhetskontrollera hur det faktiska trycket blir innan vi producerar upplagan (och ha en chans att justera dina tryckfiler en gång), så kan du köpa till ett provtryck (se ovan).


Rastreringsmönster

Om inget annat angetts av kund kommer vi att trycka affischen med rastreringsmönstret fiberliknande / graintouch vilket ger det jämnast möjliga och mest detaljrika uttrycket (jämfört med skrämtäckt / screen covered rastrering – informera oss om du istället vill ha synliga rasterpunkter).  

Tryckresultat

Vårt mål är att leverera bästa möjliga risografiska tryck till våra kunder. När vi på Mori Press själva utför alla arbetsmoment i tryckproduktionen ansvarar vi givetvis för att upplagan blir korrekt utifrån den beskrivning vi har fått från kund vid beställningen och vår offert. När kunden själv helt eller delvis utför tryck- eller produktionsprocessen (t.ex. vid workshops, produktionsworkshops, event och open studio) kan vi dock inte utesluta eller helt förhindra att felaktigheter uppstår i trycket till följd av misstag eller val kunden själv gör. Vid denna typ av uppdrag godkänner kunden därför att ta över fulla ansvaret för tryckresultatet och att upplagan blir korrekt utförd, inklusive följande situationer:

  • Master skapas utifrån fel tryckfil eller fysiskt original, eller fel inställningar vilket leder till omproduktion av master och eventuellt förlorade tryckark. 
  • Fel inställningar matas in vid masterproduktionen, t.ex. gällande format, rasterpunkter, kontrast eller liknande, vilket leder till omproduktion av master och eventuellt förlorade tryckark.
  • Papper placeras åt fel håll i risografens pappersmatare, vilket leder till upp- och nervända tryck. 
  • Fel färgtrumma sitter i maskinen när master och tryck skapas, vilket leder till tryck i oönskad färg.  
  • Fel papperstyp läggs i maskinen, vilket leder till tryck på oönskat papper.
  • Nytt färglager trycks ovanpå fel tryckark, vilket leder till att redan genomförda tryck förloras. 

Alla kostnader som uppstår till följd av extra materialförbrukning eller förlängd produktionstid kopplade till ovanstående eller liknande situationer bekostas av kunden.

Produktionstid

Produktionstiden kommer att variera beroende på hur många ordrar vi har för tillfället, tryckets komplexitet samt hur väl dina filer är förberedda för tryck, men räkna med 5-20 vardagar. I produktionstiden ingår inte leveranstid.


Korrektur

Kunden ansvarar för att kontrollera att tryckfilerna är korrekta och färdiga, med högupplösta bilder, korrekt stavning och rätt format. Produktion startar när kunden har godkänt filerna för tryck. Vi rekommenderar att du noggrant granskar dina filer och eventuella provtryck innan du ger ditt godkännande.

Offert

Offert är giltig i 60 dagar. Offerten är en uppskattning och kan förändras om projektet förändras, eller om kundens beskrivning av projektet visar sig inte stämma överens med det faktiska och slutgiltiga projektet.. Vi reserverar oss även för att prishöjning av materialkostnad kan ske om priset på materialet höjs hos våra leverantörer inför nyinköp.


Betalning

Betalning av workshops sker i samband med bokning. Om du inte dyker upp på bokat tillfälle har vi tyvärr inte möjlighet att återbetala bokningsavgiften. Betalning av tryckproduktion sker på 10 dagars faktura efter avslutat jobb. Materialkostnad beräknas utifrån användning.

Frakt

Vid frakt packar vi så stabilt och noggrant vi kan för att undvika skador. Om ditt paket är skadat vid leverans, ansvarar du själv för att anmäla det till transportören. Vi hjälper dig med dokumentationen, men ersätter inte kostnader för skadade trycksaker. Vi väljer lämplig transporttjänst för att dina varor ska levereras så snabbt och prisvärt som möjligt, men ansvarar inte för förseningar efter att paketet lämnat oss. Vid försenad leverans återbetalas inte tryckkostnader.


Ljusbeständighet

Risotryck är inte ljusbeständigt och färgerna kan blekna över tid om trycket placeras i direkt solljus. När du beställer trycksaker från oss accepterar du att detta är en del av risoteknikens förutsättningar, samt att du som kund vid leverans tar över fulla ansvaret för tryckfärgens beständighet i ljus. För att skydda grafiska tryck, affischer och liknande bör du placera dem utanför direkt solljus. Du kan även rama in tryck med tavelglas med UV-filter om du vill ge dem extra starkt skydd. Informera gärna kunder som köper risotryckta trycksaker från dig om att de ska placera sina tryck utanför direkt solljus för att skydda motiven från blekning.

Pliktexemplar

Som tryckeri följer vi lagen om pliktexemplar, vilket innebär att vi utöver upplagan du har beställt producerar och skickar totalt 7 exemplar av ditt tryck till Kungliga Biblioteket och universitetsbiblioteken i Lund, Göteborg, Linköping, Uppsala, Stockholm och Umeå.



Instagram
Maillista
Kontakt
Integritetspolicy
Allmänna villkor